تبلیغات
ایران بیتومین - تاریخچه قیر
 
چهارشنبه 22 خرداد 1392 :: نویسنده : حامد ملکی
86590563549392906186.jpg" alt="" />قیر (به انگلیسی: Tar یا Bitumen یا Asphalt) ماده‌ای است سیاه رنگ و خمیری شکل که در عایقکاری رطوبت و ساختآسفالت کاربرد دارد. قیر انواع گوناگونی دارد که هر یک از انواع آن، دارای کاربرد خاصی است. قیر از مشتقات نفت است و اغلب درپالایشگاه نفت تولید می‌شود. قیر جسمی هیدروکربوری است به رنگ سیاه تا قهوه‌ای تیره که در سولفور کربنکاملا حل می‌شود. قیر در دمای محیط جامد است. اما با افزایش دما، به حالت خمیری درمی‌آید و پس از آن مایع می‌شود. کاربرد مهم قیر به علت وجود دو خاصیت مهم این ماده است؛ غیرقابل نفوذ بودن در برابر آبو چسپنده بودن. انواع قیرقیر نفتی و قیر طبیعیقیر معمولا ازتقطیر نفت خام به دست می‌آید. چنین قیری قیر نفتی یا قیر تقطیری نامیده می‌شود. قیر نفتی محصول دو مرحله تقطیر نفت خام دربرج تقطیر است. در مرحله نخست تقطیر، مواد سبک مانند بنزین و پروپان از نفت خام جدا می‌شوند. این فرآیند در فشاری نزدیک به فشار اتمسفر انجام می‌شود. در مرحله دوم نیز ترکیبات سنگین مانند گازوئیل و نفت سفید خارج می‌شوند. این فرآیند در فشاری نزدیک به خلاء صورت می‌پذیرد. در نهایت مخلوطی از ذرات جامد بسیار ریز به نام آسفالتن باقی می‌ماند که در ماده سیال گریس‌مانندی به نام  مالتنغوطه‌ور است.اما برخی از انواع قیر در طبیعت و در اثر تبدیل تدریجی نفت خام و تبخیر مواد فرار آن در اثر گذشت سال‌های بسیار زیاد به دست می‌آید. چنین قیری، قیر طبیعی نامیده می‌شود چنین قیری ممکن است به‌صورت خالص در طبیعت وجود داشته باشد و یا به‌صورت ذغال گیلسونایت یافت شود و نیاز به عملیات استخراج داشته باشد. قیر مخلوط یا محلولقیر مخلوط به مخلوطی از قیر و یک حلال مناسب (مثلا نفت سفید یا بنزین) گفته می‌شود. این قیر در درجه‌حرارت محیط مایع است و یا با حرارت کمی به مایع تبدیل می‌شود. قیر مخلوط در انواع آسفالت‌های پوششی و ماکادامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت گیرش یا سفت شدن این نوع قیر بستگی به نوع محلول دارد. به‌طور مثال به دلیل سرعت بالای تبخیربنزین، قیر حل شده در بنزین سریع‌تر سفت می‌شود. این قیر، اصطلاحا قیر تندگیر (RC) نامیده می‌شود. همچنین قیرهایی که در نفت حل شده‌اند، قیر کندگیر (MC) نامیده می‌شوند و به قیرهایی که در نفت گاز یا نفت کوره حل شوند، نفت دیرگیر (SC) گفته می‌شود قیرهای محلول بر اساس  درجه کند روانیشاندرجه‌بندی می‌شوند. قیر امولسیونقیر امولسیون با مخلوط کردن قیر و آب و یک ماده امولسیون ساز  به‌دست می‌آید. ماده امولسیون‌ساز معمولا یک نمک قلیایی اسیدهای آلی یا نمک آمونیم است که باعث باردار شدن ذرات قیر می‌شود. به این ترتیب ذرات قیر در اثر بار القایی یکدیگر را دفع می‌کنند و به‌صورت کره‌هایی با قطر یک‌صدم تا یک‌هزارم میلی‌‌متر در آب شناور می‌شوند. استفاده از این نوع قیر، باعث کاهش آلایندگی محیط زیست می‌شود و چون از نفت یا حلال‌های قابل اشتعال استفاده نمی‌شود، خطر اشتعال در حین حمل و نقل قیر کاهش می‌یابد. ازمایش‌های زیر خصوصیات قیر طبیعی را تعیین می‌کند:1.    اندازه‌گیری نقطه نرمی (Softening Point)2.    اندازه‌گیری درجه نفوذ (Penetration)3.    اندازه‌گیری میزان کشش (Ductility)4.    اندازه‌گیری نقطه شکست (Fraass Breaking Point)5.    بررسی اثر حرارت و هوا روی قیر (Thin Film Over Test)6.    اندازه‌گیری گرانروی (Viscosity)7.    اندازه‌گیری وزن مخصوص (Specific Gravity)8.    اندازه‌گیری حلالیت یا درجه خلوص قیر Solubility))9.    اندازه‌گیری نقطه اشتعال (Flash Point)10.     اندازه‌گیری استقامت مخلوطهای آسفالتی به روش مارشال (Marshall)11.     آنالیز غربالی مصالح معدنی (Sieve Analysis)12.     استخراج و آزمایش قیر در مخلوطهای آسفالتی (Extraction) انواع نفت خام :                  1- نفت خام آسفالتی Asphatic  Cyudes   2- نفت خام پارافیلیParafince  crudes3- نفت خام آمیخته Mixed  crudes مرحله نخست پالایش : جداکردن مواد سبکتر در فشار اتمسفر و دمای 300 درجه سانتیگرادمرحله دوم پالایش :  جدا کردن  هیدروکربن های سنگین در شرایط  (mmHg 15-1)  خلاء  و  دمای ( کم ترین دمااز 550 =410 درجه سانتیگراد) (برای اینکه از شکستن مولکول جلوگیری شود در شرایط خلاء مرحله دوم انجام می گردد) (قیر بازمانده تقطیر نفت خام شامل هیدرو کربورها است که وزن ملکولی بالا دارند) تهیه قیربه روش دمیدن:   از دست دادن هیدروژن مقداری از هیدروکربونها و بدست آمدن ترکیبات همسان ، عملیات گرما زا ، در نتیجه فقط هنگام آغاز واکنش ها حرارت نیاز است خطر آتش سوزی و انفجار (استفاده از بخار آب با آب سرد) تهیه قیر با استفاده از کاتالیست :   کاربرد مواد شیمیائی و کم کردن زمان هوا دهی = درنتیجه تغییر ویژگیهای فیزیکی و مکانیکی قیر درجهت دلخواه و حصول تنوع قیرانواع کاتالیست ها :سولفات مس ، کلرور  روی ،  کلرورآهن  ،  کلرور آلومینیوم ،  اکسید فسفر ، درصد استفاده موارد فوق از 2/0 تا 3 درصد. تهیه قیرهای مایع : 1.  قیرهای مایع بیشتر به روش منقطع (Batch) تهیه میشوند یعنی آمیختن قیر داغ با حلال مناسب درمخزن و تصحیح آن . افزایش مواد افزودنی برای بالا بردن ویژگی چسبندگی قیر معمولی است.2.  تهیه قیر مایع به روش پیوسته: گذراندن مقدار معینی قیر  و جلال از یک آمیزنده تحت کنترل قیر مایع بر مبنای دو اصل  روان بودن و بخار شدن حلال ساخته میشود. فرصت بخار شدن حلال : کم:  حلال سریع بخار می شود و خیلی از قیر باقی می ماند.زیاد: قیر مایع فرصت خیس کردن مواد پیرامون خود را دارد.  در نتیجه قیر مایع با حلال های متفاوت تهیه میشود. امولسیون های آسفالتی: ( امولسیون قیر= قیر + آب + ماده امولسیون کننده )تبدیل قیر به ذرات ریز و معلق نمودن آن در آب سیستم کلوئیدی بوجود می آورد در این سیستم میلیونها ذره میکروسکوپی با قطر 1 تا 5 میکرون با ایجاد بار الکتریکی بر ذره های قیر از چسبیدن آنها به یکدیگر جلوگیری میکند خصوصیات  :  امولسیون مناسب رنگ قهوه ای تیره دارد با آب بخوبی آمیخته میشود در نتیجه کاربرد آن آسان است مواد تبخیر شونده ندارد و آتش زاست نیست.  سیالیت آن بستگی به میزان آب دارد.بدون حرارت قابل مصرف است با بخار شدن آب یا خنثی شدن باراکتریکی امولسیون شکسته میشود.  تهیه امولسیون قیر :   ترکیب ماده امولسیون (محلول) و قیر در خردکن هاانواع امولسیون :1.امولسیون آنیونیک قیر: باراکتریکی منفی ذرات قیر ،  امولسیون قلیایی با PH (12-9)2. امولسیون کاتیونیک قیر :بار اکتریکی مثبت ذرات قیر ،  امولسیون اسیدی با   PH(5/5-5/2)3.  امولسیون رسی قیر: محلول رقیق از ماده معدنی از نوعی خاک بنام بنتونیت (Bantonite) انواع امولسیون قیر : امولسیون زود بندR-S  (Rapid setting)  خیلی زود خشک میشود برای ایجاد فیلم بر سطحهای گوناگون.امولسیون نیم بند  M-S (Medium setting)  دیرتر شکسته شده و با مواد گوناگون ترکیب میشود.امولسیون دیر بند  S-S (Slow setting)  امولسیون پایدار تا آب خود را از دست ندهد نمی شکند کاربرد امولسیون قیر: الف -  تثبیت خاک برای راههای که وسایل سنگین موتوری تردد ندارد و  ترمیم پوشش کهنهب  -   خشت های آسفالتی: -  خشت آسفالتی از قیر مایع زودبند+ امولسیون آنیونیک قیر ساخته میشود.  -  امولسیون رسی قیر نیز در تهیه خشت های آسفالتی کاربرد دارد.ج -  عایق کاری ساختمان:امولسیون قیر در عایق کاری ساختمان با استفاده از امولسیون رسی قیر 70/60 به عنوان پوشش اولیه بر سیمان و امولسیون رسی قیرهای دمیده برای پوشش نهایی. مشخصات قیر : 1. درجه نفوذ "Penetration" :فاصله ای که یک سوزن استاندارد با وزن معین در زمان مشخص و دمای معلوم در قیر فرو میرود( برای دسته بندی قیرهای جامد و نیم جامد)2.   نقطه نرمی "Softening poit" : نقطه نرمی دماید است که گلوله استاندارد از حلقه قیر مشخص عبور کند3.  گرانرومی "Viscosity" : مقدار روان شدن قیر در دماههای گوناگون (دستگاهها Sayolt – Redwood – Kinematic )4. چگالی5.نقطه اشتعال6.   حلالیت قیر در حلالهای گوناگون7.   قابلیت کشش یا مفتول شدن  Ductility8.  افت وزن در اثر حرارت9.   نقطه شکست Breaking point10.  تعیین درصد موم انواع قیر : الف -قیرهای نرم : Penetration Grade Aphalt  از تقطیر مستقیم نفت خام و دمیدن هوا حاصل میشود بیشتر در راه سازی مصرف  میشود.ب - قیرهای جامد:  Oxidized Grade Asphalt   از اکسید شدن قیرهای نرم بوجود می آید و یا ترکیبی از قیر نرم و روغن های سنگین نقطه نرمی آن 20 درجه بالاتر از قیر نرم است.ج -  قیر مایع: Cutback Bitumen Asphalt با حرارت دادن یا رقیق کردن با حلال مناسب و یا تهیه امولسیون قیر مایع تهیه میشود. قیرهای مایع سه دسته اند.1- قیر مایع زود بند  RC(Rapid curing)  حلال فرار و آتش گیر  ایجاد  فیلمی  از  قیر  در  کوتاه ترین زمان.2-  قیر مایع نیم بندMC (Medium curing)  فرصت خیس کردن مواد معدنی اطراف را دارد ، حلال نفت چراغ.3-  قیرمایع دیربندSC  (Slow curing) حلال تبخیر شونده ندارند بعنوان نفت جاده برای جلوگیری ازگردو خاک. موارد کاربرد قیر  :  کارهای عمرانی:   راه ها ،  فرودگاهها ،  زمین های ورزش ،  بنیاد ساختمان  ، عایق کاری ساختمان و.... زمینه های هیدرولیکی :   کانالها ،  پلها  ، مخازن آب ،  سد و ..... مصارف صنعتی:  پوشش محافظ فلزات ،  رنگ آمیزی ، درزبندی ،  باطری سازی ،  تایر سازی ، کفاشی  ، پوشش لوله گاز زیر زمینی و .... کشاورزی:   حفظ رطوبت ،  زودرسی گیاه ،  جلوگیری از سله و ایجاد جنگل های مصنوعی ،  فرسایش خاک و شنهای روان و ....  الکتریکی :  نوارهای آسفالتی ،  پرکردن اتصالات الکتریکی ،  پوشش سیمها قیر در تاریخ ایرانیان، كشف نفت در ایران به عهد باستان و دوره ساسانیان بر می گردد و به گفته فردوسی در شاهنامه و سایر منابع تاریخی، در آن عهد ایرانیان از وجود نفت و قیر در مناطق جنوب غربی كشور به ویژه در خوزستان با خبر بودند و از این منایع در قیر اندود كردن دیوارها، ساختن بناها، كوره های ذوب فلز، افزوختن آتش، تولید گرما و نیز در جنگ ها و نبردها استفاده می كردند. حماسه سرای بزرگ ایران، فردوسی توسی می گوید:  بیا كَند چرمش به زَهر و به نفت سوی اژدها، روی بنهاد تفت و در جای دیگر می فرماید:به اسب وبه نفت اندر آتش زدند همه هندیان دست برسر زدند  همه هندیان دست برسر زدند قیر نیز از عناصر موجود در نفت خام است كه ایرانیان از چند هزار سال قبل آنرا می شناختند و آن را از نفت بدست آورده و مورد استفاده قرار می دادند. در آغاز داستان بیژن و منیژه و در شاهنامه فردوسی، آنجا كه پیر خردمند توس شب را توصیف می كند، واژه »قیر« به زیباترین سخن به نظم در آمده است: شبی چون شَبَهْ، روی شسته به قیر  نه بهرام پیدا، نه كیوان، نه تیر  نه بهرام پیدا، نه كیوان، نه تیر  چو پولاد، زنگار خورده سپهر توگویی، به قیر اندراندود، چهر  سپهر اندرآن چادر قیرگون    تو گفتی شده ستی به خواب اندرون توگویی، به قیر اندراندود، چهر سپهر اندرآن چادر قیرگون تو گفتی شده ستی به خواب اندرون به جز این، منابع گوناگونی وجود دارد كه حاكی از شناخت ایرانیان از نفت و مشتقات آن بوده است  در اینجا و بیش از اینكه با منابع و مدارك مستند عبدالحسین مطهر از استخراج قیر و نفت در میان مردم بومی منطقه آگاه شویم، مروری كوتاه بر چگونگی پیدایش نفت در مسجد سلیمان خواهیم داشت. در سال1271 شمسی، یعنی حدود115 سال پیش، دو مورگان باستان شناس فرانسوی كه در حفاریهای باستان شناسی ایران امتیازاتی كسب كرده بود، در كتاب خود، با توجه به مشاهدات و مدارك باستانی و تاریخی خود یاد آور شده بود كه امكان وجود نفت در مناطق جنوب غربی و شرقی ایران وجود دارد، وی هم چنین و درآن سال گفته بود: در چند جای مسجد سلیمان، چشمه های طبیعی نفت از زمین می جوشد و گروهی از مردم شوشتر موسوم به سادات قیری چندین دهه است كه این نفت را جمع آوری و در خوزستان به فروش می رسانند.  این یادآوری مختصر و بررسی های دیگر سبب شد تا نظر ویلیام دارسی به ایران جلب شود و این اتفاق در آغاز قرن بیستم رخ داد. از قراین چنین بر می آید كه در سالهای1901 میلادی به بعد، پس از انعقاد قرار دادی میان دارسی و حكومت قاجار، امتیاز كشف نفت به دارسی واگذار می شود و گماردگان دارسی راهی كوهها و دشت های خشك و سوزان جنوب شرقی(خوزستان) می شوند.    به نوشته تاریخ، دارسی ابتدا یك دسته از حفاران لهستانی را استخدام و به ایران می فرستد. این حفاران پس از7 سال كاوش به هیچ نتیجه ای نمی رسند.    چیا سرخ و ماماتین دو منطقه ای بود كه ابتدا، حفاری در این مكانها آغاز شد و اولین چاه نفت در سال(1902-1901) توسط مهندس رینولدز در ماماتین حفرشد كه نتیجه ای در بر نداشت. پس از آن توجه دارسی و حفارانش به مسجد سلیمان جلب شد و بعد از تلاش فراوان و در نا امیدی تمام، بامداد روز بیست وششم ماه مه1908(پنجم خرداد ماه1287 خورشیدی) چاه شماره یك مسجد سلیمان به نفت رسید.  فوران نخستین چاه نفت و قیر سر آرنولد ویلسن، در كتاب خود با عنوان»جنوب غربی ایران«، فوران نفت از چاه شماره یك مسجد سلیمان را توصیف كرده است. ویلسن یك سروان ارتش انگلیس بود كه به خطه خوزستان سفر كرده بود و بهنگام فوران نفت از چاه شماره یك در كمپ كاوشگران حضور داشته است. وی می نویسد »سحرگاهان روز26 ماه می یكی از دو چاه آزمایشی در عمق1200 پا به نفت رسید. من كه در جلوی چادر خود در آن حوالی در خواب بودم به محض شنیدن سروصدای غیر عادی و داد و فریاد كارگران بیدار شدم و به طرف چاه دویدم. ستون سیاهرنگ نفت در حدود50 پا از نوك دكل حفاری بالا می زد در هوا بخش می شد و به سروصورت كارگران می پاشید.نفت چون نهرآب در دره های اطراف روان بود.    ویلسن در ادامه می نویسد: رینولدز( اولین رئیس عملیات نفت در ایران) تصمیم گرفت از هدر رفتن آن جلوگیری كند. گودال بزرگی در200 متری چاه درست كردندو جریان نفت را به طرف آن سرازیر ساختند. در حفر چاههای بعدی برای گرم كردن دیگ بخار، بجای هیزم از این نفت ها استفاده می شد.  منطقه و محیط زیست طبیعی و انسانی آن در ادامه داستان كشف نفت در ایران، یكی از نكاتی كه كمتر به آن توجه شده توصیف فضای طبیعی و محیط انسانی منطقه مسجد سلیمان در یكصد سال پیش است. از درخت های گرمسیری»كنار« و بوته های سبز بود و دشت و صحرا و تپه های اطراف با طبیعت دست نخورده گرمسیری خود منطقه ای بود كه كوچیان منطقه در فصل زمستان در آنجا اطراق می كردند. چادر نشینان، تنها ساكنان موقت منطقه بودند و اجتماعات انسانی تنها در روستاهای كوچك در فاصله های دور از این ناحیه، به طور پراكنده وجود داشته است.  خانه ها و تاسیساتی كه پس از به نفت رسیدن اولین چاه، در این مكان ایجاد شد، تا چند دهه بعد شهر صنعتی مسجد سلیمان را پدید می آورد كه به نوشته پژوهشگران دارای20 كیلومتر طول و6 كیلومتر عرض بوده است. وضعیت طبیعی مسجد سلیمان و عمل اكتشاف نفت در ایران در آن زمان درست مطابق است با آنچه عبدالحسین مطهر در خاطراتش نقل می كند.همانطور كه در بخش نخست این گزارش آمد، اجداد مطهر یعنی سادات قیری، پیش از دارسی، سالهای سال در نزدیكی چاه كشف نشده شماره یك نفت مسجد سلیمان، از چشمه های جوشان نفت، قیر استحصال می كردند.    این طایفه خودشان، از ایل نشینانی بوده اند كه مسیر گذر و توقف آنها در جریان كوچ ایل ها، منطقه یاد شده بوده است و پس از مشاهده چشمه جوشان نفت تصمیم می گیرند در این ناحیه اطراق كرده واز نفت و قیر روان استفاده كنند.    عبدالحسین مطهر می گوید: با توجه به گفته های پدربزرگ و اجدادش حداقل یك قرن پیش از آمدن دارسی، مردم بومی به وجود نفت در این مكان پی برده بودند و براساس شواهد، پیش از آنان مردمان بومی دیگر نیز قطعاً از این منابع طبیعی استفاده می كرده اند. چه شد كه خانواده قیری با ویلیام دارسی روبرو شدند؟ - اوایل سالهای1901 به بعد كه دارسی برای كشف نفت، امتیاز آن را ازحكومت وقت دریافت كرد، ( به نقل از پدربزرگم)، دارسی، مأموران اكتشاف خود را به ناحیه مسجد سلیمان گسیل داشت. البته پیش از آنهم برخی از گماردگان انگلیس از منطقه دیدن كرده بودند و می دانستند؛ افرادی در این محل از چشمه های طبیعی نفت بهره برداریمی كنند! با چنین پیشینه ای رینولدز نماینده دارسی و رئیس عملیات نفت ایران، در آن زمان به منطقه آمده و مطالعات اولیه را برای حفر چاه نفت آغاز می كند. در همین ایام كه سادات قیری سرگرم بهره برداری از چشمه های جوشان نفت بودند، به این امر اعتراض كرده و یاد آور می شوند كه این منطقه سرزمین آباء و اجدادی آنهاست وآنان نمی توانند به اكتشاف دست بزنند. مراتب این اختلاف، به كنسولگری انگلیس در اهواز و سپس به دولت مركزی گزارش می شود و حكومت وقت پیشنهاد می كند، كه انگلیسی ها زمین های مزبور را از سادات قیری اجاره كنند.    پس از شور و مشورت با بزرگان محلی و روحانیون آن زمان، قرار دادی میان دو نفر از نمایندگان سادات قیری و نماینده دارسی منعقد و به مهر و امضای طرفین و شهود می رسد. اخبار جدید در صنعت قیرقیر رنگی در کشور ساخته شد  رئیس پژوهشکده رنگ از ساخت قیر رنگی برای اولین بار در مقیاس آزمایشگاهی خبر داد. دکتر علی اکبر یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: در کشور ما بیشتر از قیر سیاه استفاده می شود، در حالی که رنگی شدن آن نیز کاربردهای زیادی در شهر سازی و جاده سازی دارد. یوسفی به کاربردهای قیر رنگی اشاره کرد و افزود: در بسیاری از کشورها بخشهایی از بزرگراهها به جای استفاده از رنگ، از آسفالت رنگی استفاده می شود که به دلیل رنگی بودن قیر موجب زیبا سازی شهر می شود. علاوه بر این در مکانهایی که کشیدن حصار برای مسیرهای ویژه امکاه پذیر نیست،می توان این محصول را به کار برد. رئیس پژوهشکده رنگ همچنین به کاربرد آن در تونلها و مناطقی که نور در آن محدود است پرداخت و اظهار داشت : با استفاده از این نوع قیر در تونلها حدو 30 درصد در هزینه های انرژی روشنایی صرفه جویی می شود. وی با بیان این که تا کنون قیر به رنگهای سفید، سبز، قرمز، زرد تولید شده است تاکید کرد: چون در تولید این نوع قیر از پلیمر استفاده شده از کشش بیشتری نسبت به قیرهای معمولی دارد و این خاصیت سبب شده تا در برابر گرما و سرما مقاومت بیشتری داشته باشد. یوسفی ادامه داد: این محصول در حال ثبت است و با توجه به کاربرد زیاد این محصول، تا کنون هیچ مرجعی متقاضی قیر رنگی نشدند.خلاصه مقاله:قیر طبیعی ماده ای است كه در خاور نزدیك و به ویژه در جنوب غربی ایران به وفور یافت می شود. مردم این ناحیه از دوره ی نوسنگی به شیوه های گوناگون همچون اندود كردن ظروف مصرفی، كف و دیوار خانه ها و در ساخت ابزارهایی چون داس های تركیبی كج بیل ها و حتی در امور پزشكی جهت درمان بسیاری از امراض عفونی و دردهای رماتیسمی استفاده می كردند. قیر طبیعی به عنوان یك ماده معدنی همانند ابسدین و فیروزه سهم مهمی را در تجارت منطقه ای و برون منطقه ای به خود اختصاص داده بود. عیلامی ها در اواسط هزاره ی چهارم ق.م ماده ای تركیبی تحت عنوان خمیر قیر تولید و از آن در ساخت اشیایی نظیر: ظروف مصرفی، آئینی ، مهره ها و زیور آلات تزئینی مهرها مسطح و استوانه ای استفاده می كردند. با فروپاشی حكومت عیلام در 640 ق.م استفاده از این ماده ی معدنی نیر كم كم رو به كاهش رفته و از آن فقط در سازه های معماری استفاده شده است.




نوع مطلب :
برچسب ها : تاریخچه قیر،
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 22 خرداد 1392 16:53
با سلام
سیستم کاملا هوشمند و اتوماتیک تبادل لینک و لینک باکس امین اماده تبادل لینک با تمامی وبلاگ ها با هر رتبه و پیج رنکی می باشد
تبادل لینک اتوماتیک www.buxamin.ir/links
لینک باکس هوشمند امین www.buxamin.ir
منتظر شما هستیم


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


ایران بیتومین
استخراج ، بهره برداری،خرید و فروش بیتومین(قیر طبیعی)
درباره وبلاگ

اکتشاف و استخراج معادن بیتومین(قیر طبیعی)
مشارکت و سرمایه گذاری در بهره برداری از معادن بیتومین
فروش مستقیم بیتومین بصورت کلوخه و پودر با اش های مختلف و با مش درخواستی
همکاری باصادرکنندگان بیتومین جهت ارسال بار و پذیرش نماینگی جهت خرید مداوم در تناژ بالا
خرید مستقیم و بدون واسطه قیر طبیعی از معادن بصورت ماهیانه
خرید مستقیم بیتومین از معادن کرمانشاه و لرستان
همراه: 09184694792
hamedmaleki1361@yahoo.com

مدیر وبلاگ : حامد ملکی
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در باره مطالب این وبلاگ...؟







آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :